Algemene Natrans Accu Fit Tips:
                                                Voor elektrofietsenelektrische-fiets-accu
  • Oplaadbare batterijen gaan pas na ongeveer 4 laad cycli de maximale capaciteit leveren, laad deze eerste keren volgens instructie  voldoende lang ca 8uur.
  • Tijdens deze eerste 4 laadcycli dient U de accu steeds geheel leeg te rijden, waardoor het geheugen van de nieuwe accucellen maximaal is geactiveerd, leeg rijden 8uur laden/leeg rijden 8uur laden enz.enz. 4x
  • Probeer de batterijen regelmatig te gebruiken. Als dit niet kan, zal de batterij lui worden en ondermaats presteren. In ieder geval minimaal 1 x per maand laden!
  • Ontlaad de Ni-Cd altijd totdat deze minder krachtig word en deze leeg raakt, ga daarna direct herladen. Ontlaad echter niet nog dieper! Hiermee wordt het geheugeneffect  vermeden.
  • Voor langere periodes van opslag geldt dat Lood, NI-Cd, Ni-MH en Lithium batterijen het best geheel geladen kan worden opgeborgen en vanwege de zelfontlading raden wij U aan eens per maand de batterij  te herladen.
  • Als U korte afstanden fietst is het niet nodig om na elk uitstapje de batterij te laden. Kijk in de gebruiksaanwijzing hoever u kunt rijden op een volle batterij waarbij uiteraard Uw gewicht en het te bereiden terrein een rol speelt.
  • Laad en indien mogelijk, ontlaad de batterijen eenmaal per maand ook in de winter!
  • Ontlaad de batterijen NOOIT met zelfgemaakte ontladers, gloeilampen etc.
  • Oplaadbare batterijen hebben een zelfontlading. Na verloop van tijd zullen deze dus leeg zijn ook zonder dat U ze heeft gebruikt. Laat de batterij niet aangesloten op de fiets of deze moet als zodanig geen andere mogelijkheid bieden. Sommige fietsen blijven stroom afnemen en trekken de batterij geheel leeg! Vooral voor Lithium batterijen is dit zeer af te raden.
  • Bij een nieuwe of gereviseerde accu’s  kan de lader te snel aan geven dat de accu is herladen derhalve gezien het accu geheugen behoeft deze een zoals hierboven beschreven laadcycli , in het geval dat bij een gebruikte accu  de lader te snel aangeeft dat de accu herladen is waarbij de batterij dan ook snel leeg zal zijn, is wellicht een celrevisie noodzakelijk.
  • Als de lader een ontlaad of refresh modus heeft, gebruik deze dan regelmatig.
  • Tijdens het laden en ontladen worden batterijen warm, dit is normaal.

 

ELEKTRISCHE FIETSEN:  

Wat zijn elektrische fietsen?

Elektrische fietsen zijn  ‘gewone’ fietsen die worden voorzien van een hulpmotor. Je trapt als bij een gewone fiets, maar de motor helpt mee. Je bepaalt zelf via het display hoeveel de motor mag helpen.

De motor is een elektromotor die gebruik maakt van een oplaadbare batterij. In tegenstelling tot de brandstofmotor (benzine, diesel, ...) is een dergelijke motor niet alleen veel geruislozer maar ook gezonder voor mens en milieu, alleszins op de plaats waar je de elektrische fiets gebruikt.

Er komen immers geen nadelige verbrandingsgassen vrij. Alleen blijft de productiewijze van de elektriciteit waarmee je de batterij gaat opladen bepalend voor de belasting van mens en milieu.

Hoeveel kilometers kan ik rijden met een volle batterij?

De actieradius voor elektrische fietsen is het aantal kilometer dat je met een volgeladen batterij kan rijden. Fabrikanten geven doorgaans een actieradius aan die hoger ligt dan in de realiteit haalbaar is. Wij opteren liever een 'realistische' actieradius aan te geven.

Er zijn verschillende factoren die het aantal kilometer kunnen beïnvloeden. De afstand die je kan fietsen met een volle batterij is in de eerste plaats afhankelijk van de energie die de batterij kan leveren in Wh. Het aantal Wh van een batterij wordt bepaald door  de capaciteit in Ah en de spanning in Volt.

De ingestelde ondersteuning bepaalt ook de actieradius. Bij veel ondersteuning (hoogste niveau op display) zal de batterij sneller (dus na minder kms) leeg zijn. Wanneer je minder ondersteuning vraagt ( lager niveau op display), en je dus zelf nog stevig meetrapt, dan zal je meer kms kunnen afleggen met diezelfde batterij. Maar de aard van de motor heeft ook een invloed op het aantal kms dat je kan rijden met een volle batterij. Zo zijn middenmotors doorgaans efficiënter en zuiniger dan wielmotoren. Het is zoals bij de motor van een wagen: de ene motor verbruikt meer energie dan de andere motor. Zo is dat ook bij de elektrische fiets.

Verder bepalen nog andere factoren de actieradius van de fiets zoals: het verloop van het parcours (bergop-bergaf, aard van het wegdek), het gewicht van de fiets, het gewicht van de fietser, de bandenspanning, de windsterkte en windrichting, de temperatuur van de batterij (winter/zomer), de leeftijd van de batterij.  Sommige displays geven op elk moment aan hoeveel km je ongeveer nog kan rijden. Je kunt dan het ondersteuningsniveau aanpassen in functie van de resterende kilometers die je nog wenst af te leggen.

Hoe veilig zijn elektrische fietsen en wat zegt de wet?size3-hoeveel-kilometers-kan-ik-rijden-met-een-volle-batterij-144411

De Belgische wetgeving bepaalt dat de elektrische fiets wordt beschouwd als 'gewone' fiets als deze aangedreven wordt door een hulpmotor op voorwaarde dat je zelf blijft trappen. Als je stopt met trappen krijg je geen ondersteuning meer van de motor. Dat wordt ‘trapondersteuning’ genoemd.

Daarnaast mag de motor een vermogen hebben van maximum 250 Watt, wat overeenkomt met ongeveer een derde van een PK. Bovendien mag de motor géén ondersteuning meer geven wanneer de fiets een snelheid heeft bereikt van 25 km/u. Alleen als aan  voorgaande voorwaarden is voldaan kan je, binnen de huidige wetgeving, spreken van een ‘elektrische fiets’ die dan gelijk gesteld wordt met een ‘gewone' fiets.

Je mag met een elektrische fiets, die uitgerust is met een hulpmotor die afslaat op 25km/u, rijden zoals met een gewone fiets. Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar het is aangeraden omdat de gemiddelde snelheid bij een elektrische fiets meestal hoger ligt dan bij een gewone fiets. Een B.A.verzekering is niet nodig. De WA verzekering is hier voldoende, maar wettelijk niet verplicht. Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet je jouw identiteitskaart op zak hebben.

Er bestaan ook elektrische fietsen met een motor die sneller rijden dan 25 km/u, en max. 45 km/u halen. Deze fietsen worden wettelijk niet meer gelijkgeschakeld met de gewone fietsen.

Om met deze 'snelle' fietsen op de openbare weg te mogen rijden is een homologatiecerticaat of gelijkvomigheidsattest nodig, maar niet alle merken leveren bij deze fietsen zo'n attest. Zonder dat attest is het volgens de huidige wetgeving alleen toegelaten om op privéterrein te rijden.

Je hoeft het attest echter niet op zak te hebben. Identiteitskaart en verzekeringsbewijs daarentegen wel. Bovendien heb je dat gelijkvormigheidsattest ook nodig om een aangepaste verzekering (burgelijke aansprakelijkheid) af te sluiten indien je op de openbare weg wil rijden. Je hebt ook een rijbewijs AM nodig, tenzij je geboren bent voor 15/02/1961, dan is dat rijbewijs niet nodig. De minimum leeftijd om met zo'n fiets te rijden is 16 jaar. Een motorhelm is wettelijk verplicht, maar elegant is natuurlijk anders...

Een elektrische fiets met hulpmotor die niet afslaat op 25 km/u en max. 45 km/u haalt wordt beschouwd als bromfiets, en niet meer als rijwiel. Rijden op het fietspad is niet toegelaten, op de rijbaan echter wel, maar alleen dus in het geval er een gelijkvormigheidsattest werd afgeleverd door de verkoper.

     size3-wat-is-een-elektrische-fiets-144400


Hoeveel jaren gaat een batterij mee en hoeveel kost een nieuwe batterij?

De nieuwste generatie batterijen die op de markt zijn (Lithium-Ion) kunnen veel meer energie (in Wh) leveren aan de motor, terwijl het gewicht relatief laag is. Maar deze batterijen hebben ook twee nadelen: een kortere levensduur en een hogere prijs.

In het algemeen verwachten fabrikanten dat Lithium-Ion-batterijen tot 5 jaar meegaan. Veel hangt echter af van de manier van het laden en het gebruik van de batterij. Het aantal laadbeurten (cycli) heeft een invloed op de capaciteit van de batterij. Bij aankoop van een elektrische fiets geeft de producent alle richtlijnen nodig om een zo lang mogelijke levensduur van de accu te hebben.

Een nadeel van de Lithion-Ion batterij is de prijs. Momenteel ligt die nog vrij hoog ( €500 of meer is niet ongewoon) en dat maakt de elektrische fiets uiteraard een stuk duurder. De prijs is steeds evenredig met de geleverde capaciteit in Ah, die de actieradius van de fiets bepaalt. In vergelijking met de kostprijs van een auto blijft een elektrische fiets hoe dan ook véél goedkoper.
                            thVJKB74K1

Wat kost het om een lege batterij vol te laden?

De kostprijs om een lege batterij te laden is afhankelijk van:

  • de Kwh prijs, die varieert van +/-0,20 € tot +/-0,30 € naargelang het tarief ( december 2014);
  • de capaciteit van de batterij, een batterij van 8 Ah zal minder energie kunnen opslaan dan een batterij van 10 Ah;
  • de spanning van de batterij, een batterij van 36 Volt kan meer energie opslaan dan een batterij van 24 Volt.

Een voorbeeld: Je fiets heeft een batterij van 10 Ah en 36 Volt. Als de batterij volgeladen is kan die een arbeid leveren van 360 Wh ( 10 Ah x  36V = 360 Wh of 0,360 Kwh) . Als  1 Kwh €0,252 kost, dan kost het volladen van je batterij 0,252 X 0,360 = €0,09. Als je geen overdreven ondersteuning van de motor gebruikt, kost 100 km rijden minder dan 10 cent aan elektrische energie.

Wat is het verschil tussen een E-bike en een Pedelec?

De benaming E-bike gebruikt men voor een fiets met een motor van 250 Watt of meer die soms met of ook soms zonder trapondersteuning een snelheid kan halen van meer dan 25 km/u. Het uitzicht blijft wel dat van een fiets. Zo'n fiets is geen rijwiel maar wettelijk spreekt men dan van een bromfiets of een motorfiets.

De naam Pedelec ( Pedal Electric Cycle) wordt gebruikt voor een fiets mét trapondersteuning die maximum 25km/u rijdt en een vermogen heeft van max. 250 Watt. Zo'n fiets wordt aanzien als een rijwiel en is dus gelijkgeschakeld met een gewone fiets.

Waarom een elektrische fiets kopen?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de aankoop van een elektrische fiets te overwegen is.

Woon-werkverkeer: In plaats van je tijd te verliezen achter het stuur in de ochtend- en avondspits, kan je met een elektrische fiets, dankzij de hulpmotor, onbezweet toekomen op het werk en in vele gevallen sneller aankomen dan met de auto of het openbaar vervoer. Je kunt bij je werkgever een fietsvergoeding aanvragen waarmee je de kostprijs van je elektrische fiets deels kan terugverdienen. Als je berekent wat je uitspaart door minder met de auto te rijden, is de aankoop van een elektrische fiets zeker de moeite waard. Er is bovendien kleding beschikbaar die perfect beschermt tegen regen en wind en toch ademend is. Ook zijn er 100% waterdichte en mooie fietstassen beschikbaar.

Recreatief fietsen: Je trekt er graag eens op uit met de fiets in de weekend, samen met familie of vrienden. Maar het is niet (meer) zo aangenaam omdat de snelheid voor jou soms te hoog ligt en je wilt ook niet altijd achterblijven. Bij een elektrische fiets stel je de hulpmotor in op het gewenste niveau, waardoor je minder krachtig moet trappen om even snel te rijden. Maar je blijft wel zelf ook fietsen en dus gezond bewegen. Rij je samen met andere gebruikers van elektrische fietsen, wees dan niet verwonderd dat hetzelfde parcours, dat je vroeger met een gewone fiets aflegde, nu korter lijkt te zijn. Een toename van de snelheid met gemiddeld 5km/u is zeker niet uitzonderlijk. Mensen die overgeschakeld zijn op een elektrische fiets maken hun fietstocht dan ook veelal langer.

Blijven bewegen: Vanaf een bepaalde leeftijd kan bewegen minder vlot verlopen. Ook het gebruik van een gewone fiets kan moeilijker worden. Wat zeker geen goede oplossing is, is niet meer fietsen en minder bewegen. Een elektrische fiets kan hier een oplossing bieden. De hulpmotor laat toe om met minder inspanning te fietsen, maar je blijft tenminste bewegen.

Sportief fietsen: De overtuigde MTB gebruiker denkt misschien geen elektrische fiets nodig hebben. Fysieke grenzen verleggen is de uitdaging met als doel de conditie te verbeteren. Maar sommige sportievelingen vinden het ook leuk om snelheid aan inspanning te koppelen. Het rijden met een hulpmotor wordt dan een nieuwe ervaring en resulteert niet noodzakelijk in een vermindering van geleverde arbeid op het einde van de rit. De steile helling in het bos naar omhoog kan nu wel. Of je rijdt nu gewoon sneller omhoog.